Az MA Populáris Kultúra Kutatócsoport 2013-ban tartott utolsó szemináriumán Ernest Cline Ready Player One című regényével foglalkozott. Cline alkotása – mely 2044-ben játszódik – egy disztópikus jövőt ábrázol. Hegedűs Norbert részletes ismertetőjéből megtudhattuk, hogy a történet világában energiaválság van, állandóak a háborúk, a szegénység, éhezés pusztít, az emberek mobilházakban élnek és többségükben drogfüggők. Főhősünk, Wade a társadalom peremén él, és élete nagy részét a virtuális OASIS-ben tölti. James Halliday – az OASIS megalkotója – itt rejtette el a Húsvéti Tojást, melynek megtalálója örökli Halliday teljes vagyonát. Ehhez viszont ismernie kell az 1980-as évek minden szegmensét (számítógépes játékok, zene, filmek, irodalom, hétköznapi kellékek stb.), hiszen Halliday akkor nőtt fel.
Ezen a ponton kapcsolódott az előadáshoz H. Nagy Péter, aki a retró fogalmát járta körül. A halott stílusok és divatok iránti rajongás csillapíthatatlan korunkban. A jelenség velejárója az ún. múmiakomplexus, mely a mulandó konzerválásának vágyán alapul. A retró jelen van a vizualitásban (pl. Kerry Conran produkciói), animációban és technológiában (pl. Rontó Ralph, animációs mese vagy a rombolás-építés dinamikája), illetve az irodalomban és a popkultúrában. Utóbbira lehet tehát példa a Ready Player One, hiszen ezesetben a retró tudásszerkezet, melyre cyberakció-sorozat épül. Választ kaptunk továbbá arra is, hogy az irodalomkritika miért nevezi az alkotást ,,az új generáció Neurománcának”. Cline ugyanis beépíti a virtuális teret – azaz az OASIS-t – egy gibsoni környezetbe.
Végül, de nem utolsósorban, Zolczer Péter által betekintést nyerhettünk néhány számítógépes játékba, melyek a 80-as években élték virágkorukat. Ilyen az Adventure, mely témánk szempontjából is fontos lehet, hiszen ebben volt elrejtve először a Húsvéti Tojás.
Az előadásokat élénk diskurzus követte, és végeredményben elmondhatjuk, hogy remek zárása volt ez az MA PKK első félévének. (Máté Orsolya)