Kövess minket Facebookon is!

Friss topikok

Címkék

A. F. Brady (1) Aaron Sorkin (1) Ada (1) Adam Sandler (1) Adrian Tchaikovsky (1) Agave (2) agave (146) ajánló (61) Alix E. Harrow (1) Alma Katsu (1) Álomdalok (1) Amanda Gorman (1) Anthony ONeill (1) artpop (3) Assassin’s Creed Odisszea (1) Átváltozás (1) Az éjszaka fénye (1) Az elnök emberei (1) Az erő nyomában (1) Az illusztrált ember (1) Az Intézet (1) Az ír (1) Az obeliszkkapu (1) Az ötödik évszak (1) Az utolsó tréfa (1) A chicagói 7-ek tárgyalása (1) A dilemma (1) A halálmegvető (1) A hasadék (1) A két pápa (1) A Kimenekítés (1) A kívülálló (1) A Kreml jelöltje (1) A láthatatlan ember (1) A megtört föld (1) A negyedik majom (1) A rettenthetetlen (1) A sötétség kora (1) A sötét oldal (1) B. A. Paris (1) Bábel fiai (1) bacigalupi (2) Beatrice Ákos Jerikó (1) Beren és Lúthien (1) Bob Dylan (1) Bong Joon Ho (1) brandon hackett (6) Brandon Hackett (2) Catherynne M. Valente (1) Cavan Scott (1) Charles Casillo (1) Christopher Nolan (1) Christopher Tolkien (1) Cixin Liu (1) Csillagok háborúja (1) Csongrádi Ábel (1) Dacre Stoker - J. D. Barker (1) Daniel José Older (1) Dan Simmons (2) Dark (1) David Fincher (1) DC (1) Delilah S. Dawson (1) Dennis Lehane (1) dialógus (1) dick (9) Doctor Strange (1) Doktor House (1) Donnie Darko (1) Don Winslow (1) Dooku az elveszett jedi (1) Dracul (1) Drew Williams (1) Eduardo Sacheri (1) Ed McDonald (3) Éhség (1) Éjvadászok (1) Elan Mastai (1) Eldobható testek (1) Elektronikus állam (1) Élősködők (1) Emelkedés (1) Eminem (1) Ericson Core (1) ernest cline (3) escher (1) évértékelő (3) Ezüst Félhold Blues (1) Feleségem (1) Fiatal Írok Tábora (1) GABO SFF (5) gaga (12) Game of Thrones (1) Gáspár András (1) Gazdátlan csillagok (1) George R. R. Martin (4) giger (1) Gombaszögi Nyári Tábor (4) Gordon Doherty (1) Gőzkorszak. Pavane (1) graffiti (4) Graham Moore (1) Guy Ritchie (1) H. Nagy Péter (1) Harley Quinn (1) Harriet (1) Helen Keen (1) Hibridek (1) hírek (8) Hölderlin (1) Homeland (1) Homérosz (1) Horgonyhely (1) Időugrás a Marson (1) Iliász (1) Ílion (1) In memoriam (1) Irha és bőr (2) író-olvasó (3) J. D. Barker (1) J. R. R. Tolkien (1) Jason Matthews (2) Jeff VanderMeer (4) Jiří Menzel (1) John Le Carré (1) John le Carré (1) John Scalzi (1) Jojo Nyuszi (1) Joseph Staten (1) Jozef Karika (1) kaku (1) kalligram (1) Karanténkultúra és járványvilág (1) Kárhozat (1) Keith Roberts (1) Ken Liu (1) Keserű József (1) Kevin Shinick (1) Kilégzés és más novellák (1) Kim Stanley Robinson (1) koncert (1) könybemutató (1) könyvbemutató (9) Koréliai Hajsza (1) krimipályázat (1) kultúrkorzó (4) kurzweil (1) lady gaga (2) Láthatatlan bolygók (1) Lehetnek sárkányaid is (1) Leigh Whannell (1) Lenn a sivár Földön (1) Lőrinczy Judit (1) Lovecraft földjén (1) Love Death & Robots (1) Lúzerek éjszakája (1) madonna (1) Mank (1) Marilyn Monroe (1) Martin Scorcese (1) Már megint a felfedezők (1) Matt Ruff (1) mediawave (1) Médiumközi relációk (1) Mel Gibson (1) Michael J. Martinez (1) Moskát Anita (1) moskát anita (5) Mulan 2020 (1) N. K. Jemisin (3) Nabokov (1) neal stephenson (2) Neil Gaiman (4) Németh Zoltán (2) Nnedi Okorafor (1) Nobel-díj (1) Octavia E. Butler (3) opus (20) Oxygen (1) Palmer Eldritch három stigmája (1) Paolo Bacigalupi (2) partitúra (1) Perfect Harmony (1) Philip K. Dick (8) Pierce Brown (2) Piranesi (1) Pókfény (1) Prae (2) prae (5) Próza Nostra (1) Quentin Tarantino (1) Rae Carson (1) Ragadozó madarak (1) Rango (1) Ray Bradbury (1) Ready Player Two (1) rég várt (2) Rian Johnson (1) Richard Morgan (1) Samantha Downing (1) Sam Hargrave (1) sandman (1) sci-fi (1) Scott Westerfeld (1) simmons (1) Simon Stålenhag (1) star wars (12) Star Wars - A végső dobás (1) Star Wars Canto Bight (1) Star Wars Phasma (1) Stephen Hawking (1) Stephen King (4) Stowaway (1) Susanna Clarke (1) szeminárium (33) szimpózium (22) szingularitás (1) SZMIT (1) T2 (1) Taika Waititi (1) Ted Chiang (1) Tenet (1) The Durrells (1) The Hill Will Climb (1) The Last of Us Part II (1) The Science of... (1) The Undoing (1) The West Wing (1) The Witness (1) Thomas A. Szlezák (1) Thomas Vinterberg (1) Tízezer ajtó (1) Toby Ziegler (1) Togo (1) Tom Sweterlitsch (1) Tőrbe ejtve (1) Trhlina (1) Trónok harca (1) true detective (1) Ubik (1) Uncut Gems (1) Úriemberek (1) Űrlottó (1) Űropera (1) Vakság (1) Végítélet (1) Vének történetei és más írások (1) világépítés (1) Világok Találkozása (1) vizualitás (3) Volt egyszer egy… Hollywood (1) Vörös Veréb (1) Westworld (1) Zachary Mason (1) Zack Snyder (1) Címkefelhő

Hol végződik a kör? - Love, Death & Robots s01e03

hannlec 2021.01.20. 16:02

Az utóbbi évek egyik legizgalmasabb spekulatív fikciós alkotása a Szerelem, halál és robotok (Love, Death & Robots, 2019) című, 18 részes, szigorúan felnőtteket célzó animációs sorozat. Különlegessége abban áll, hogy a részenkénti 10-15 percben más-más műfaj és technika bontakozik ki, különböző nemzetiségű animátorok jóvoltából. Már az első néhány epizód is zsánerek és stílusok széttartó sokféleségével győz meg. Itt klasszikus, már-már gyerekrajzfilmes tónus, ott képregényes vámpírmitológia; megjelenik népszerű alzsáner (inváziós sci-fi), s az identitás összetettségére is reflektáló rémtörténet.

[A TOVÁBBIAKBAN SPOILERESEN]

A noiros színezet sűrűn fordul (fekete) humorba. A második rész posztapokaliptikus narratívája például gegtől (baljós terminátorléptek után kedélyes városnézés) gegig (macskányi csavar az epizód végén) ível. S közben szellemes párbeszédek zajlanak egy szellemvárosban – robotok közt. (Kitérve a gépek evolúciójára, sőt családfájára is.) Mindez nem meglepő, figyelembe véve, hogy a történet John Scalzi történetén alapul…

A széria egyik kiemelkedő darabja A szemtanú (The Witness). Hogy a tettes üldözőbe veszi az egyetlen szemtanút: krimik gyakori cselekményeleme. Ám itt a cyberpunk jelenetezés dinamikája, a neonváros lüktető idegessége végül felülírja, és végtelenített jelsorozatba illeszti ezt a toposzt. Mi történik? Először gyanút fogunk az áldozat és a szemtanú hasonlósága láttán. Ikrek? Klónok? Androidok? Káprázat? Töprengésre alig van módunk, néhány perc múltán a férfi beéri a lányt – egy, az eredeti bűncselekmény helyszínéhez hasonló lakásban. Ezúttal a lány kerekedik felül, s mikor pillantása áldozata arcáról – annak korábbi gesztusát ismételve – a szemközti ablakra téved, ott az éppen meggyilkolt férfi csodálkozó tekintetével szembesül. Folytatódhat, vég nélküli szerepcserékkel, a halálos hajsza? Nem feltétlenül.

love_death.jpg

A létezés mint körforgás víziója a görögök ciklikus időszemléletében és az indiaiak szamszára-elképzelésében is jelen van. Innen nézve a történet az uralhatatlan kauzalitás, illetőleg a karmikus következmények allegóriája. Járulékosan: az élők elemi összetartozásának, egymásrautaltságának és – identitásnál lényegesebb – egyenértékűségének példázata is. (Vagyok, aki vagy – más szóval: „Menthetetlenül egyek vagyunk” [Pilinszky].)

De a láncolat megszakítható, a körből kiléphet, aki felismeri a mintát. Nem venni elégtételt, nem adni tovább a haragot, nem engedni a düh és félelem kísértésének – ennyi belátást kell „csak” valóra váltani. Elméletben. A szemtanú gyakorlati következetessége azonban további perspektívával toldja meg a karma erkölcsön túli logikáját. Hiszen végső soron félreértések öngerjesztő sorozatát viszi színre, repetitív kommunikációs anomáliák hálózatára derít fényt (önvédelmi szituációként leplezve le mindahány erőszakos tettet) – azaz végső soron a megértés és értelmezés hatókörébe rendeli, s a figyelem és jóhiszeműség függvényének mutatja a mindenkori rendszerfrissítés lehetőségét.

A filmbéli lánynak (vagy valamelyik alakmásának) talán sikerül a kiszabadulás e rendszerhibák alkotta rendszerből. De nem ő az egyetlen szemtanú. A képsorokat: nézzük, a történéseknek: tanúi vagyunk. A cím tehát a befogadót is jelölheti – aki a monitora ablakán keresztül óhatatlanul bűnös és áldozat kategóriáinak képlékeny, relatív s végső soron illuzórikus voltára lát rá. (Nota bene: a férfi viselkedéséből arra következtethetünk, hogy nem ő kezdte a sort – avagy a kört.) Kiléphet-e ez a metaszemtanú a maga (egyszerre egzisztenciális és hermeneutikai) köréből? Ha újranézi az epizódot, látszólag visszahelyezkedik a már megtapasztalt sémába. De már nem ő, hiszen egy reflexiós szinttel magasabbra jutott.

Lehet, hogy a kör valójában spirál? S tart valami felé, mint afféle furfangos egyenes? Vajon hányadik megtekintéskor néz a mi szemünkbe a gyilkos? (Halmai Tamás)

Címkék: The Witness Love Death & Robots

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mapopkult.blog.hu/api/trackback/id/tr2016397404

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása