Nem krimi- vagy bűnügyi sorozat, a detektívszériákhoz sincs köze, és a helyszínelős-profilozós műfaji mellékágakhoz sem kötődik: Az újonc (The Rookie, 2018–) a rendőrnarratívákon belül a járőrsorozatok aránylag elhanyagolt zsánerét gyarapítja. Ennek megfelelően adódik ugyan benne akció, nyomozás, rejtély és izgalom is, a fő hangsúly azonban az utcai fegyveres szolgálat mindennapjaira, illetve a szereplők szakmai és magánéletére esik.
Az áthúzódó történetszálaknál lényegesebb az egyes epizódok epikai lezártsága, a bűneseteknél a karakterek közti viszonyok alakulása, a jellem- és sorsképletek rajza. A modalitás is ehhez igazodik: a drámai élt humor tompítja, a tragédiák árnyékából emberség fénylik elő, a társadalmi és etikai kérdéseket (rasszizmus, drogok, nemi szerepek, hűség/árulás stb.) a baráti és családi összetartozás pragmatikuma puhítja megélhetővé. A szereplőválogatás e dramaturgiai dinamika jegyében rendelt egy szakmai-bajtársi közösségbe olyan különböző habitusokat, mint amilyen John Nolané (Nathan Fillion), Nyla Harperé (Mekia Cox) vagy Jackson Westé (Titus Makin).
A covid miatt csak 14 részre méretezett harmadik évadból a 11. epizód azért érdemel külön figyelmet, mert metaoptikával él: a rendőri hivatást mint társadalmi alrendszert kontextualizálja. Az apropót egy új szereplő érkezése adja: Katie Barnes (Katy M. O’Brian) a hadsereg kötelékéből kerül az egyik állandó karakter, Tim Bradford (Eric Winter) kiképzőtiszti felügyelete alá. Bradford szembetűnően más attitűddel fordul Barnes, mint a korábban általa tanított Lucy Chen (Melissa O’Neil) felé. A ridegen szabálykövető hozzáállást megértő-támogató magatartásra cseréli. Ennek idővel maga adja meg a magyarázatát: míg az érzékeny kezdőt, Chent szigorúsághoz és fegyelemhez kellett szoktatnia, a katonai önazonosságát magával hozó Barnes figyelmét épp a létezés lágyabb, békésebb tónusaira kell felhívnia. S arra is, hogy – hiába a fegyverviselés azonosnak tetsző joga és az erőszak-monopólium – a rendőrnek nem ellenséggel, hanem polgárokkal (áldozatokkal és tettesekkel) van dolga. Vagyis legalább három társadalmi alrendszer (katonaság, rendőrség, civilek) között kell biztonsággal közlekednie annak, aki legalább az egyikben biztos identitásra kíván szert tenni.
Tanulságos abból a szempontból is ez az epizód, hogy arra emlékeztet: az aktuális (szakmai vagy közösségi) környezetben elfoglalt helyünk nemcsak viselkedésünk árnyalatait határozhatja meg (Barnes), de azt is, hogy identitáskereső társaink sorsának alakulásában mely személyiségjegyeinkkel tanácsos részt vennünk (Bradford). Alighanem az önismereti tudatosság különösen magas fokán áll már, aki nemcsak saját kilétével van tisztában, de kapcsolati hálójában is érett és felelős érzékkel igazodik el.
Sem sorozatesztétikai (avagy formanyelvi) nézőpontból, sem lélektani vagy társadalomkritikai vetületben nem korszakos alkotás Az újonc, de amit vállal, megbízhatóan teljesíti: barátságosan, profin és ízlésesen von be egy olyan világba, mely még ebben a stilizált formájában is eleven levegőt áraszt, s további időzésre késztet. (Halmai Tamás)