Kövess minket Facebookon is!

Friss topikok

Címkék

2068 – Éld az életem (1) 911 L.A. (1) A. F. Brady (1) Aaron Sorkin (1) Ada (1) Adam Sandler (1) Addie LaRue (1) Adrian Tchaikovsky (1) agave (154) Agave (9) ajánló (61) Alien (1) Alix E. Harrow (1) Alma Katsu (1) Álomdalok (1) Amanda Gorman (1) Anne Sverdrup-Thygeson (1) Anthony ONeill (1) Apollo’s Arrow (1) artpop (3) Assassin’s Creed Odisszea (1) Átváltozás (1) Az agyament műszak (1) Az éjféli égbolt (1) Az éjszaka fénye (1) Az elnök emberei (1) Az elveszett város (1) Az erő nyomában (1) Az illusztrált ember (1) Az Intézet (1) Az ír (1) Az obeliszkkapu (1) Az ötödik évszak (1) Az utolsó párbaj (1) Az utolsó tanú (1) Az utolsó tréfa (1) A beteg (1) A chicagói 7-ek tárgyalása (1) A csodálatos Mrs. Maisel (1) A dilemma (1) A ganümédeszi hatalomátvétel (1) A halálmegvető (1) A halál útvesztője (1) A hasadék (1) A His Dark Materials (1) A két pápa (1) A Kimenekítés (1) A kívülálló (1) A Kreml jelöltje (1) A Labirintus (1) A lángoló isten (1) A láthatatlan ember (1) A megtört föld (1) A negyedik majom (1) A nomádok földje (1) A professzor és az őrült (1) A rettenthetetlen (1) A sötétség kora (1) A sötét oldal (1) A terror univerzumai (1) A titokzatos bolygó (1) A tökéletes fegyver (1) B. A. Paris (1) Bábel fiai (1) bacigalupi (2) Batman - Karácsonyi ének (1) Beatrice Ákos Jerikó (1) Bekerített erdő (1) Beren és Lúthien (1) Blake Crouch (1) Bob Dylan (1) Bong Joon Ho (1) brandon hackett (6) Brandon Hackett (2) Californication (1) Carl Zimmer (1) Catherynne M. Valente (1) Cavan Scott (1) Charles Casillo (1) Charles Dickens (1) Christopher Nolan (1) Christopher Tolkien (1) Cixin Liu (1) Csillagok háborúja (1) Csongrádi Ábel (1) Csősz Sándor (1) Cyberpunk 2077 (1) Dacre Stoker - J. D. Barker (1) Daniel José Older (1) Dan Simmons (3) Dark (1) David Fincher (1) DC (1) Delilah S. Dawson (1) Dennis Lehane (1) Designated Survivor (1) dialógus (1) dick (9) Doctor Strange (1) Doktor House (1) Dominic Dulley (1) Donnie Darko (1) Don Winslow (1) Dooku az elveszett jedi (1) Dracul (1) Drew Williams (1) Druk (1) Eduardo Sacheri (1) Ed McDonald (3) Éhség (1) Éjvadászok (1) Elan Mastai (1) Eldobható testek (1) Elektronikus állam (2) Élősködők (1) Emelkedés (1) Eminem (1) Enola Holmes (1) Ericson Core (1) ernest cline (3) escher (1) Etetés (1) Európa (1) évértékelő (3) Evidens közegek (1) Ezüst Félhold Blues (1) Fekete monitor (1) Feleségem (1) Fiatal Írok Tábora (1) Fire & Blood (6) Fire and Blood (1) GABO SFF (7) gaga (12) Game of Thrones (1) Gáspár András (1) Gazdátlan csillagok (1) George R. R. Martin (12) giger (1) Gombaszögi Nyári Tábor (4) Gordon Doherty (1) Gorlo Volka (1) Gőzkorszak. Pavane (1) graffiti (4) Graham Moore (1) Gravity (1) Guy Ritchie (1) H. Nagy Péter (3) Harley Quinn (1) Harriet (1) Helen Keen (1) Helikon (1) Hibridek (1) hírek (8) Hölderlin (1) Holt idény (1) Homeland (1) Homeland s08e12 (1) Homérosz (1) Horgonyhely (1) House of the Dragon (8) Hyperion (1) Időugrás a Marson (1) Iliász (1) Ílion (1) In memoriam (1) Irha és bőr (2) író-olvasó (3) Izsó Zita (1) J. D. Barker (1) J. R. R. Tolkien (1) Jack Ketchum (1) Jana Vagner (1) Jason Matthews (2) Jasper DeWitt (1) Jeff VanderMeer (4) Jenn Lyons (1) Jiří Menzel (1) Joe Hart (1) John le Carré (1) John Le Carré (2) John Scalzi (1) Jojo Nyuszi (1) Joseph Staten (1) Jozef Karika (1) kaku (1) kalligram (1) Karácsonyi ének (1) Karanténkultúra és járványvilág (1) Kárhozat (1) Keith Roberts (1) Ken Liu (1) Keserű József (1) Később (1) Kettős szerepben (1) Kevin Shinick (1) Kilégzés és más novellák (1) Kim Stanley Robinson (1) Királyok veszte (1) Kisasszonyok (1) Kitömött barbár (1) koncert (1) könybemutató (1) könyvbemutató (9) Koréliai Hajsza (1) krimipályázat (1) Különös új világok (1) kultúrkorzó (4) kurzweil (1) lady gaga (2) Lara Fabian (1) Láthatatlan bolygók (1) Légszomj (1) Lehetnek sárkányaid is (1) Leigh Whannell (1) Lenn a sivár Földön (1) Lily Brooks-Dalton (1) Lőrinczy Judit (2) Lovecraft földjén (1) Love Death & Robots (1) Lúzerek éjszakája (1) madonna (1) Magam adom (1) Maid (1) Mákháború (1) Mank (1) Marilyn Monroe (1) Martin Scorcese (1) Már megint a felfedezők (1) Matt Ruff (1) mediawave (1) Médiumközi relációk (1) Megsebezve (1) Mel Gibson (1) Menekülés a tóhoz (1) Menekülj (1) Mesék a Hurokból (1) Michael J. Martinez (1) moskát anita (5) Moskát Anita (2) Mulan (1) Mulan 2020 (1) N. Juhász Tamás (1) N. K. Jemisin (3) Nabokov (1) neal stephenson (2) Neil Gaiman (4) Németh Zoltán (2) Nicholas A. Christakis (1) Nnedi Okorafor (1) Nobel-díj (1) Obscura (1) Octavia E. Butler (3) opus (20) Örkényi Ádám (1) Oxygen (1) Ozymandias (1) Palmer Eldritch három stigmája (1) Paolo Bacigalupi (2) partitúra (1) Pásztor Anna és Pásztor Sámuel (1) Pat Cadigan (1) Percy Bysshe Shelley (1) Perfect Harmony (1) Péterfy Gergely (1) Philip K. Dick (15) Pierce Brown (2) Piranesi (1) Pókfény (1) Prae (2) prae (5) Próza Nostra (1) Quentin Tarantino (1) Quimby (1) R. F. Kuang (3) Rae Carson (1) Ragadozó madarak (1) Rammstein (1) Rango (1) Ray Bradbury (1) Ready Player Two (1) Red Hot Chili Peppers (1) rég várt (2) Repedés a térben (1) Repeszhold (1) Respect (1) Rian Johnson (1) Richard Morgan (2) Rólunk szól (1) S.W.A.T. (1) Samantha Downing (1) Sam Hargrave (1) sandman (1) Sárkányköztársaság (1) sci-fi (1) scolar live (1) Scott Westerfeld (1) Sepsi László (1) simmons (1) Simon Stålenhag (2) Spencer (1) Star Trek (1) star wars (12) Star Wars - A végső dobás (1) Star Wars Canto Bight (1) Star Wars Phasma (1) Stephen Hawking (1) Stephen King (5) Stillwater (1) Stowaway (1) Superstore (1) Susanna Clarke (1) szeminárium (33) Szerelem a hatodikon (1) szimpózium (22) szingularitás (1) SZMIT (1) T2 (1) Taika Waititi (1) Ted Chiang (1) Tenet (1) Termőtestek (1) Terra Insecta (1) The Durrells (1) The Hill Will Climb (1) The Last of Us Part II (1) The Queen’s Gambit (1) The Rookie (1) The Science of... (1) The Undoing (1) The West Wing (1) The Witness (1) This is Us (1) Thomas A. Szlezák (1) Thomas Vinterberg (1) Tízezer ajtó (1) Toby Ziegler (1) Togo (1) Tom Sweterlitsch (1) Tőrbe ejtve (1) Trhlina (1) Trónok harca (1) true detective (1) Tudástér (1) Tűz & Vér (3) Tűz és Vér (1) Ubik (1) Uncut Gems (1) Úriemberek (1) Űrlottó (1) Űropera (1) V. E. Schwab (1) Vaiana (1) Vakság (1) Végítélet (1) Vének történetei és más írások (1) világépítés (1) Világok Találkozása (1) Vírusok világa (1) vizualitás (3) Volt egyszer egy… Hollywood (1) Vörös Veréb (1) Vulcanus kalapácsa (1) Westworld (1) William Gibson (1) Yellowstone (1) Zachary Mason (1) Zack Snyder (1) Zéró csapat (1) Címkefelhő

A világépítés alternatívái (összefoglaló)

greyjoy 2015.10.25. 16:02

2015. október 22-én tartotta meg harmadik szimpóziumát az MA Populáris Kultúra Kutatócsoport a Selye János Egyetem Tanárképző Karának kari olvasójában.

A szimpózium témáját ezúttal a világépítés alternatívái szolgáltatták, amit az előadók négy szemszögből közelítettek meg.

img_20151022_135735.jpg

H. Nagy Péter Escher-terek a kortárs populáris irodalomban c. előadása rögtön az elején magasra tette a lécet. Az előadó maga is azzal a mondattal kezdte, hogy nem könnyű elgondolni a témát, mivel az Escher-terek eleve paradoxonokra épülnek.

A Penrose-alakzatokból indult ki, mely két dimenzióban értelmezhető, 3 D-ben viszont nem építhető meg, ui. krízisbe dönti a gondolkodást. Escher olvasta Penrose mintáit, azok logikája komoly hatást gyakorolt rá. A Penrose-lépcső – bármilyen irányban haladunk, mindig visszatérünk a kezdőpontba – az Escher-féle terek egyik kiindulópontja. H. Nagy megemlítette, hogy Escher szerint ez a jelenség irodalmilag valószínűleg ábrázolhatatlan, ugyanis a képek a végtelen folyamatokat próbálják megragadni. Az Escher-paradoxon: elindulunk egy lépcsősoron felfelé, mindig ugyanabba az irányba megyünk, majd néhány forduló után ugyanarra a szintre érkezünk, ahonnan elindultunk. Fontos a hierarchia – egyik szintről a másikra csak egy adott sorrendben érhetünk el.

A jelenség megvilágítása után H. Nagy az Escher-terek irodalmi megjelenítéseire hozott példákat a sci-fi és a fantasy világaiból, Dan Simmons: Hyperion, Diana Wynne Jones: A trónörökös, Charles Stross: Accelerando, Gerge B. Marwell: Világok útvesztője c. műveit és Lukjanyenko Éjszakai őrség ciklusát hívva segítségül.

H. Nagy szerint, amikor az írás Escher-térbe ütközik, az olvasás azonnal elmozdul a vizuális leképezés irányába (intermediális hurok jön létre) és egy gondolatkép képződik: az Escher-teret inkább látjuk, mint értjük. A szem látja, de az elme nem tudja befogni a két dimenziósból három dimenziósba váltó végtelent. Az Escher-tér a lehetséges és a valóságos ütközőpontját viszi színre.

img_20151022_143144.jpg

Sz. Molnár Szilvia: A világépítés alternatívái – Párhuzamosvilág-koncepciók a 21. század elején c. előadása azt a kérdést feszegette, hogy a 2000 után született alkotásokban változott-e a párhuzamos világok koncepciója. Sz. Molnár Szilvia párhuzamos világ alatt a miénkkel párhuzamosan létező, időben vagy térben eltolt világot ért, mely valamilyen módon hatással van a mi világunkra. A jelenséget több spekulatív műfaj használja, előadásában regényeket (American Elsewhere, American Gods, The Southern Reach Trilogy, A time traveller´s wife), illetve sorozatokat, filmeket vizsgált.

Klapcsik Sándor Párhuzamos világok c. tanulmányából indult ki, mely szerint léteznek interpretáció, szimulákrum és szimbiózis alapú párhuzamos világok. Ezek alapján állította fel a vizsgálat szempontjait: hol létezik a párhuzamos világ? Milyen az átjárhatóság? Van-e fenyegetettség a másik világ részéről? Kik a másik világ lakói? Mik a másik világ jelölői?

img_20151022_162226.jpg

L. Varga Péter a futball párhuzamos univerzumáról beszélt. Az előadás nem csak azért volt történelmi, mert L. Varga a futballról adott elő egy szimpóziumon, hanem azért is, mert életében másodszor készített ppt prezentációt az előadás mellé.

A futballról szóló irodalom átszövi a 20. századi magyar irodalmat, de a populáris irodalmat is. L. Varga Nick Hornby: Fociláz c. könyve kapcsán mondta el, hogyan alakíthatja a focihoz való viszony az ember identitását: a futball tkp. pótlék és nyelv egy közösség számára.

Ezt követően az így megképződött ideológiák kritikáját nyújtotta.

A játék egy felszabadult lehetőség, mely a korlátozott szabadság feltételeivel előkészíti a kultúra megképződését. A sportesemény sokszor az igazságszolgáltatás archaikusabb változatait is idézi. A tömegsportot viszont a bal- és jobboldali diktatúrák egyaránt kihasználják, mivel a sport sokszor elvonja a figyelmet a valódi problémákról.

A játéktérben más szabályok érvényesek: a stadion el van választva a külső világtól. A stadionban megszűnik az egyedi individuum, egy csapat tagjává válik mindenki.

Egy, az Annie Hall c. filmben látható jelenet kapcsán veti fel a kérdést: miért jó meccset nézni? L. Varga szerint a jelenet az ész felértékelődésével szemben fogalmaz meg kritikát – ui. a sport fogyasztási cikké vált, alantasnak számít a 20. században az értelmiség szerint. Ezzel szemben Huizinga a játékot a szépséggel, az esztétikummal kötötte össze. A játék valami, ami a testet hozza mozgásba.

Gumbrecht szerint a csapatsportok vonzereje a „szép játékra”, mint a tapasztalat tárgyára irányul. Fodor Péter a színházhoz hasonlítja a meccset, ahol a játékosok és a nézők között ugyanolyan szerződés jön létre, mint a színházban a színészek és a közönség között.

Az előadó felvetette a sport és a medialitás kérdését: a tévés közvetítés mennyiben befolyásolja a meccsélményt – hiszen nyilvánvaló, hogy a kettő különbözik. A közvetítés révén a tévénézőhöz egy átesztétizált kép jut el.

L. Varga Péter szerint a test praktikus tudása nem fordítható át egy médiumba, de azok segíthetik a sport megértését.

img_20151022_162206.jpg

Sánta Szilárd Sorozatfüggő világépítés c. előadása elején leszögezte, hogy nem egy sorozatról fog beszélni, inkább szempontokat keres, melyek szerint értelmezni tudjuk ezeket a műveket.

Azzal kezdte, hogy ma már nem kell titokban tartani, ha sorozatot nézünk, régebben ez ciki volt egyetemi közegben – az átalakulás a ´90-es évektől elején kezdődött. Nemcsak a sorozatok lettek jobbak, de a képi megjelenítés is szebb lett és a narratív komplexitás is javult. A Twin Peaks számít mérföldkőnek, ez volt az első sorozat, ami nagyon megdolgoztatta a nézőket.

Ha valaki a sorozatok kutatására adná a fejét, meglehetősen szűkös magyar nyelvű szakirodalomból válogathat: az ún. „television studies” nem nagyon jelent meg magyar nyelvterületen.

Egy új médium megjelenésével átrendeződik a korábbi médiumok helyzete és funkciója is. A televízió megjelenésekor egyszerre szórakoztatott, ill. véleményt is formált. Kultikus eszközzé vált: meghatározta a szoba egész berendezését. A sorozat műfaját a tévé a rádiótól veszi át, ill. a regénysorozatoktól.

Idővel a sorozatfogyasztási szokások is megváltoztak: a Dallas még az egész családnak szólt, mikor vetítették, kiürültek az utcák. Ma már ez teljesen másképp működik. Blokkosítva nézzük a sorozatokat, vagy tetszés szerinti sorrendben.

img_20151022_135842.jpg

A két rész megjelenése közötti időt is ki kell tölteni valahogy, és itt jönnek képbe a rajongói oldalak. A rajongói közösség részvétele szervesen hozzátartozik a sorozat világépítéséhez. Hiátust tölthetnek ki, de alakíthatják a világot is. Újabban a sorozatkészítők is számolnak ezzel a jelenséggel, és rájátszanak.

Zárásképp Sánta Szilárd megemlítette, hogy egy nemrég készült felmérés szerint a legnagyobb sikerük a helyszínelős sorozatoknak volt, a tíz legsikeresebb sorozatból öt ebbe a kategóriába tartozott. Ezekben a test lesz a főszereplő, azt szedik szét, azt vizsgálják. A felmérés eredménye azért is érdekes, mert az ezekben ábrázolt világ sokszor köszönőviszonyban sincs a valósággal. (Hegedűs Norbert)

Címkék: szimpózium

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mapopkult.blog.hu/api/trackback/id/tr738020539

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása