Kövess minket Facebookon is!

Friss topikok

Címkék

2068 – Éld az életem (1) 911 L.A. (1) A. F. Brady (1) Aaron Sorkin (1) Ada (1) Adam Sandler (1) Addie LaRue (1) Adrian Tchaikovsky (1) agave (154) Agave (9) ajánló (61) Alien (1) Alix E. Harrow (1) Alma Katsu (1) Álomdalok (1) Amanda Gorman (1) Anne Sverdrup-Thygeson (1) Anthony ONeill (1) Apollo’s Arrow (1) artpop (3) Assassin’s Creed Odisszea (1) Átváltozás (1) Az agyament műszak (1) Az éjféli égbolt (1) Az éjszaka fénye (1) Az elnök emberei (1) Az elveszett város (1) Az erő nyomában (1) Az illusztrált ember (1) Az Intézet (1) Az ír (1) Az obeliszkkapu (1) Az ötödik évszak (1) Az utolsó párbaj (1) Az utolsó tanú (1) Az utolsó tréfa (1) A beteg (1) A chicagói 7-ek tárgyalása (1) A csodálatos Mrs. Maisel (1) A dilemma (1) A ganümédeszi hatalomátvétel (1) A halálmegvető (1) A halál útvesztője (1) A hasadék (1) A His Dark Materials (1) A két pápa (1) A Kimenekítés (1) A kívülálló (1) A Kreml jelöltje (1) A Labirintus (1) A lángoló isten (1) A láthatatlan ember (1) A megtört föld (1) A negyedik majom (1) A nomádok földje (1) A professzor és az őrült (1) A rettenthetetlen (1) A sötétség kora (1) A sötét oldal (1) A terror univerzumai (1) A titokzatos bolygó (1) A tökéletes fegyver (1) B. A. Paris (1) Bábel fiai (1) bacigalupi (2) Batman - Karácsonyi ének (1) Beatrice Ákos Jerikó (1) Bekerített erdő (1) Beren és Lúthien (1) Blake Crouch (1) Bob Dylan (1) Bong Joon Ho (1) Brandon Hackett (2) brandon hackett (6) Californication (1) Carl Zimmer (1) Catherynne M. Valente (1) Cavan Scott (1) Charles Casillo (1) Charles Dickens (1) Christopher Nolan (1) Christopher Tolkien (1) Cixin Liu (1) Csillagok háborúja (1) Csongrádi Ábel (1) Csősz Sándor (1) Cyberpunk 2077 (1) Dacre Stoker - J. D. Barker (1) Daniel José Older (1) Dan Simmons (3) Dark (1) David Fincher (1) DC (1) Delilah S. Dawson (1) Dennis Lehane (1) Designated Survivor (1) dialógus (1) dick (9) Doctor Strange (1) Doktor House (1) Dominic Dulley (1) Donnie Darko (1) Don Winslow (1) Dooku az elveszett jedi (1) Dracul (1) Drew Williams (1) Druk (1) Eduardo Sacheri (1) Ed McDonald (3) Éhség (1) Éjvadászok (1) Elan Mastai (1) Eldobható testek (1) Elektronikus állam (2) Élősködők (1) Emelkedés (1) Eminem (1) Enola Holmes (1) Ericson Core (1) ernest cline (3) escher (1) Etetés (1) Európa (1) évértékelő (3) Evidens közegek (1) Ezüst Félhold Blues (1) Fekete monitor (1) Feleségem (1) Fiatal Írok Tábora (1) Fire & Blood (6) Fire and Blood (1) GABO SFF (7) gaga (12) Game of Thrones (1) Gáspár András (1) Gazdátlan csillagok (1) George R. R. Martin (12) giger (1) Gombaszögi Nyári Tábor (4) Gordon Doherty (1) Gorlo Volka (1) Gőzkorszak. Pavane (1) graffiti (4) Graham Moore (1) Gravity (1) Guy Ritchie (1) H. Nagy Péter (3) Harley Quinn (1) Harriet (1) Helen Keen (1) Helikon (1) Hibridek (1) hírek (8) Hölderlin (1) Holt idény (1) Homeland (1) Homeland s08e12 (1) Homérosz (1) Horgonyhely (1) House of the Dragon (8) Hyperion (1) Időugrás a Marson (1) Iliász (1) Ílion (1) In memoriam (1) Irha és bőr (2) író-olvasó (3) Izsó Zita (1) J. D. Barker (1) J. R. R. Tolkien (1) Jack Ketchum (1) Jana Vagner (1) Jason Matthews (2) Jasper DeWitt (1) Jeff VanderMeer (4) Jenn Lyons (1) Jiří Menzel (1) Joe Hart (1) John le Carré (1) John Le Carré (2) John Scalzi (1) Jojo Nyuszi (1) Joseph Staten (1) Jozef Karika (1) kaku (1) kalligram (1) Karácsonyi ének (1) Karanténkultúra és járványvilág (1) Kárhozat (1) Keith Roberts (1) Ken Liu (1) Keserű József (1) Később (1) Kettős szerepben (1) Kevin Shinick (1) Kilégzés és más novellák (1) Kim Stanley Robinson (1) Királyok veszte (1) Kisasszonyok (1) Kitömött barbár (1) koncert (1) könybemutató (1) könyvbemutató (9) Koréliai Hajsza (1) krimipályázat (1) Különös új világok (1) kultúrkorzó (4) kurzweil (1) lady gaga (2) Lara Fabian (1) Láthatatlan bolygók (1) Légszomj (1) Lehetnek sárkányaid is (1) Leigh Whannell (1) Lenn a sivár Földön (1) Lily Brooks-Dalton (1) Lőrinczy Judit (2) Lovecraft földjén (1) Love Death & Robots (1) Lúzerek éjszakája (1) madonna (1) Magam adom (1) Maid (1) Mákháború (1) Mank (1) Marilyn Monroe (1) Martin Scorcese (1) Már megint a felfedezők (1) Matt Ruff (1) mediawave (1) Médiumközi relációk (1) Megsebezve (1) Mel Gibson (1) Menekülés a tóhoz (1) Menekülj (1) Mesék a Hurokból (1) Michael J. Martinez (1) Moskát Anita (2) moskát anita (5) Mulan (1) Mulan 2020 (1) N. Juhász Tamás (1) N. K. Jemisin (3) Nabokov (1) neal stephenson (2) Neil Gaiman (4) Németh Zoltán (2) Nicholas A. Christakis (1) Nnedi Okorafor (1) Nobel-díj (1) Obscura (1) Octavia E. Butler (3) opus (20) Örkényi Ádám (1) Oxygen (1) Ozymandias (1) Palmer Eldritch három stigmája (1) Paolo Bacigalupi (2) partitúra (1) Pásztor Anna és Pásztor Sámuel (1) Pat Cadigan (1) Percy Bysshe Shelley (1) Perfect Harmony (1) Péterfy Gergely (1) Philip K. Dick (15) Pierce Brown (2) Piranesi (1) Pókfény (1) Prae (2) prae (5) Próza Nostra (1) Quentin Tarantino (1) Quimby (1) R. F. Kuang (3) Rae Carson (1) Ragadozó madarak (1) Rammstein (1) Rango (1) Ray Bradbury (1) Ready Player Two (1) Red Hot Chili Peppers (1) rég várt (2) Repedés a térben (1) Repeszhold (1) Respect (1) Rian Johnson (1) Richard Morgan (2) Rólunk szól (1) S.W.A.T. (1) Samantha Downing (1) Sam Hargrave (1) sandman (1) Sárkányköztársaság (1) sci-fi (1) scolar live (1) Scott Westerfeld (1) Sepsi László (1) simmons (1) Simon Stålenhag (2) Spencer (1) Star Trek (1) star wars (12) Star Wars - A végső dobás (1) Star Wars Canto Bight (1) Star Wars Phasma (1) Stephen Hawking (1) Stephen King (5) Stillwater (1) Stowaway (1) Superstore (1) Susanna Clarke (1) szeminárium (33) Szerelem a hatodikon (1) szimpózium (22) szingularitás (1) SZMIT (1) T2 (1) Taika Waititi (1) Ted Chiang (1) Tenet (1) Termőtestek (1) Terra Insecta (1) The Durrells (1) The Hill Will Climb (1) The Last of Us Part II (1) The Queen’s Gambit (1) The Rookie (1) The Science of... (1) The Undoing (1) The West Wing (1) The Witness (1) This is Us (1) Thomas A. Szlezák (1) Thomas Vinterberg (1) Tízezer ajtó (1) Toby Ziegler (1) Togo (1) Tom Sweterlitsch (1) Tőrbe ejtve (1) Trhlina (1) Trónok harca (1) true detective (1) Tudástér (1) Tűz & Vér (3) Tűz és Vér (1) Ubik (1) Uncut Gems (1) Úriemberek (1) Űrlottó (1) Űropera (1) V. E. Schwab (1) Vaiana (1) Vakság (1) Végítélet (1) Vének történetei és más írások (1) világépítés (1) Világok Találkozása (1) Vírusok világa (1) vizualitás (3) Volt egyszer egy… Hollywood (1) Vörös Veréb (1) Vulcanus kalapácsa (1) Westworld (1) William Gibson (1) Yellowstone (1) Zachary Mason (1) Zack Snyder (1) Zéró csapat (1) Címkefelhő

Bábuk a magasban - The Queen’s Gambit s01

hannlec 2022.02.04. 08:58

(Az írás enyhén spoileres.)

„                      ”

(Tandori Dezső: A gyalog lépésének

jelölhetetlensége osztatlan mezőn)

A kulturális hálózatok kevésbé kiszámítható működésmódjára jellemző, hogy olykor rétegigények kielégítését célzó produktumok váratlanul széles körben fejtenek ki váratlanul szubverzív hatást. Ahogy J. K. Rowling Harry Potter-sorozata egész nemzedékeket csábított vissza az írásbeliség univerzumába (kilépve az ifjúsági fantasy szubkulturális zónájából), úgy A vezércsel (The Queen’s Gambit, 2020) a sakk iránti érdeklődést szította fel világszerte (nem csak a játékkal eleve elfogultakat szólítván meg). (A Netflix-érában nem megy meglepetésszámba az efféle kánonformáló mutatvány, lásd például a Csernobil szakmai és laikus fogadtatását!) Ehhez szükség volt egy kiváló alapanyagra (Walter Tevis 1983-as regényére), a hétrészes minisorozat feszes kereteivel megelégedő rendezői tudatosságra (Scott Frank) és árnyalatosan alázatos színészi játékra. A mellékszereplők is bőséggel dicsérhetők, de nyilván az Elizabeth Harmont alakító Anya Taylor-Joyé  a döntő érdem. (A gyermek Harmont az első részben Isla Johnston játssza ugyancsak karizmatikusan.)

Mikor színházak változó szereposztásban tűznek műsorra darabot, összehasonlítható az elütő előadások minősége, természete, hatásfoka. Egyszeri filmek-sorozatok esetében csupán általánosságban jelenthető ki: más főszereplővel a mű is más arcát mutatná. Gondoljunk csak arra, mi történne, ha kultikus verssorokat szinonimák mentén igazítanánk át. A jelentés lényege megmaradna, az esztétikum esszenciájától elesnénk. (Vö. Állj fel, honfitárs, hív az ország!... Sem leszármazottja, sem elégedett felmenője nem vagyok senkinek… Mert magányossá válik akkor minden… Stb.) Ebben az értelemben felcserélhetetlen és utánozhatatlan Taylor-Joy jelenléte is a képernyőn.

vezercsel.jpg

Az 1960-as évek stílusvilága, közérzete, hangulati összképe bámulatos fokon tárul elénk részről részre; a zenék és a grafikai átkötések ízléses könnyedsége a történések drámai súlyát egyszerre óvja meg olcsó giccstől és még olcsóbb didaxistól. A Szovjetunió és az USA hidegháborús szembenállását mindeközben szabatos egyszerűséggel képezi le a sakk-küzdelmek ideológiája (az Egyesült Államok civilizációs oldalához az individualizmus, a kapitalizmus és a kereszténység értéktartományait rendelve – pátosszal, melyet azonban józan szarkazmus itat át). A vizuális megvalósítás egyik legemlékezetesebb elemét, a mennyezetre vizionált sakkjátszmák vissza-visszatérő motívumát is föltétlenül érdemes kiemelnünk. Ez a képi megoldás éppúgy utal a főhős rögzítetlen önazonosságára, mint a falak közé zárt, de fölfelé megnyíló tekintet szabadságára, a nézőpontváltásokban rejlő teremtő hatalomra, avagy világ(rend) meg- vagy átfordításának diszkrét ambíciójára.

A sorozat szembetűnő sajátossága, hogy miközben egy fiatal lány hódító előremenetelét kíséri nyomon egy férfiak által uralt sportági övezetben (és korszakban, országban, világban), a genderszempontot jószerével Beth maga is zárójelbe illeszti: nem nőként, hanem játékosként vesz részt a (férfi)versenyeken. Persze ezzel együtt – akaratán kívül – is feminista sikertörténetet valósít meg, bárha abúzus közben nem éri, hímsoviniszta atrocitások nem hátráltatják számottevően. Csorbítaná mindez a történeti hitelességet? Azt hiszem, nem. Ahogy sem az oroszok helyenként sematikus ábrázolása, sem a szokatlanul tiszta és ártatlan happy end nem zavaró. E vonásokat a stilizáció velejáróinak érezhetjük. Tekintve, hogy az elsődleges művészi szándék nem ezeket célozza, a sorozat nem ezekre fókuszál. Hanem mire is?

Az identitáskeresés drámájára. A szocializáció káoszára. A család helyetti család barátságképzetére. Hivatás és elhivatottság útvesztőire. Traumatizáltság és zsenialitás egymásnak feszülő lélektanára. A mentális mássággal élő női hősök (kiragadott példával: Temple Grandin), a traumatizált személyiségűek (Megbocsáthatatlan), a kivételes képességűek (Enola Holmes) és az alkohol- vagy gyógyszerfüggőség démonaival küszködők (Homeland) sorsképletét szerkeszti egybe Beth alakjában A vezércsel, a tragikus elárvultságból a katartikus túlélés esélyeit munkálva ki. Győzelmet aratni az árvaság felett? Igen, ez a narratíva tétje – példázatos módon, ontológiai síkon is értelmezhetően.

A magyar cím (A vezércsel) rövid, pontos, jól hangzik, és könnyen megjegyezhető. Tökéletes fordítás. Megajándékoz ugyanakkor azzal a tapasztalattal, hogy olykor a tökéletes sem teljes. A két nyelv (és a két szakzsargon) közti különbségből fakad, hogy az eredeti föliratból (The Queen’s Gambit) sem a királynői, sem az áldozati jelentéskör parabolikája nem vált átemelhetővé. Vigaszunk legyen, hogy amit elvesztettünk a fordításhermeneutikai vámon, visszanyertük a sorozatesztétikai réven. (Halmai Tamás)

Címkék: The Queen’s Gambit

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mapopkult.blog.hu/api/trackback/id/tr8817156306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása