Kövess minket Facebookon is!

Friss topikok

Címkék

2068 – Éld az életem (1) 911 L.A. (1) A. F. Brady (1) Aaron Sorkin (1) Ada (1) Adam Sandler (1) Addie LaRue (1) Adrian Tchaikovsky (1) Agave (9) agave (154) ajánló (61) Alien (1) Alix E. Harrow (1) Alma Katsu (1) Álomdalok (1) Amanda Gorman (1) Anne Sverdrup-Thygeson (1) Anthony ONeill (1) Apollo’s Arrow (1) artpop (3) Assassin’s Creed Odisszea (1) Átváltozás (1) Az agyament műszak (1) Az éjféli égbolt (1) Az éjszaka fénye (1) Az elnök emberei (1) Az elveszett város (1) Az erő nyomában (1) Az illusztrált ember (1) Az Intézet (1) Az ír (1) Az obeliszkkapu (1) Az ötödik évszak (1) Az utolsó párbaj (1) Az utolsó tanú (1) Az utolsó tréfa (1) A beteg (1) A chicagói 7-ek tárgyalása (1) A csodálatos Mrs. Maisel (1) A dilemma (1) A ganümédeszi hatalomátvétel (1) A halálmegvető (1) A halál útvesztője (1) A hasadék (1) A His Dark Materials (1) A két pápa (1) A Kimenekítés (1) A kívülálló (1) A Kreml jelöltje (1) A Labirintus (1) A lángoló isten (1) A láthatatlan ember (1) A megtört föld (1) A negyedik majom (1) A nomádok földje (1) A professzor és az őrült (1) A rettenthetetlen (1) A sötétség kora (1) A sötét oldal (1) A terror univerzumai (1) A titokzatos bolygó (1) A tökéletes fegyver (1) B. A. Paris (1) Bábel fiai (1) bacigalupi (2) Batman - Karácsonyi ének (1) Beatrice Ákos Jerikó (1) Bekerített erdő (1) Beren és Lúthien (1) Blake Crouch (1) Bob Dylan (1) Bong Joon Ho (1) Brandon Hackett (2) brandon hackett (6) Californication (1) Carl Zimmer (1) Catherynne M. Valente (1) Cavan Scott (1) Charles Casillo (1) Charles Dickens (1) Christopher Nolan (1) Christopher Tolkien (1) Cixin Liu (1) Csillagok háborúja (1) Csongrádi Ábel (1) Csősz Sándor (1) Cyberpunk 2077 (1) Dacre Stoker - J. D. Barker (1) Daniel José Older (1) Dan Simmons (3) Dark (1) David Fincher (1) DC (1) Delilah S. Dawson (1) Dennis Lehane (1) Designated Survivor (1) dialógus (1) dick (9) Doctor Strange (1) Doktor House (1) Dominic Dulley (1) Donnie Darko (1) Don Winslow (1) Dooku az elveszett jedi (1) Dracul (1) Drew Williams (1) Druk (1) Eduardo Sacheri (1) Ed McDonald (3) Éhség (1) Éjvadászok (1) Elan Mastai (1) Eldobható testek (1) Elektronikus állam (2) Élősködők (1) Emelkedés (1) Eminem (1) Enola Holmes (1) Ericson Core (1) ernest cline (3) escher (1) Etetés (1) Európa (1) évértékelő (3) Evidens közegek (1) Ezüst Félhold Blues (1) Fekete monitor (1) Feleségem (1) Fiatal Írok Tábora (1) Fire & Blood (6) Fire and Blood (1) GABO SFF (7) gaga (12) Game of Thrones (1) Gáspár András (1) Gazdátlan csillagok (1) George R. R. Martin (12) giger (1) Gombaszögi Nyári Tábor (4) Gordon Doherty (1) Gorlo Volka (1) Gőzkorszak. Pavane (1) graffiti (4) Graham Moore (1) Gravity (1) Guy Ritchie (1) H. Nagy Péter (3) Harley Quinn (1) Harriet (1) Helen Keen (1) Helikon (1) Hibridek (1) hírek (8) Hölderlin (1) Holt idény (1) Homeland (1) Homeland s08e12 (1) Homérosz (1) Horgonyhely (1) House of the Dragon (8) Hyperion (1) Időugrás a Marson (1) Iliász (1) Ílion (1) In memoriam (1) Irha és bőr (2) író-olvasó (3) Izsó Zita (1) J. D. Barker (1) J. R. R. Tolkien (1) Jack Ketchum (1) Jana Vagner (1) Jason Matthews (2) Jasper DeWitt (1) Jeff VanderMeer (4) Jenn Lyons (1) Jiří Menzel (1) Joe Hart (1) John Le Carré (2) John le Carré (1) John Scalzi (1) Jojo Nyuszi (1) Joseph Staten (1) Jozef Karika (1) kaku (1) kalligram (1) Karácsonyi ének (1) Karanténkultúra és járványvilág (1) Kárhozat (1) Keith Roberts (1) Ken Liu (1) Keserű József (1) Később (1) Kettős szerepben (1) Kevin Shinick (1) Kilégzés és más novellák (1) Kim Stanley Robinson (1) Királyok veszte (1) Kisasszonyok (1) Kitömött barbár (1) koncert (1) könybemutató (1) könyvbemutató (9) Koréliai Hajsza (1) krimipályázat (1) Különös új világok (1) kultúrkorzó (4) kurzweil (1) lady gaga (2) Lara Fabian (1) Láthatatlan bolygók (1) Légszomj (1) Lehetnek sárkányaid is (1) Leigh Whannell (1) Lenn a sivár Földön (1) Lily Brooks-Dalton (1) Lőrinczy Judit (2) Lovecraft földjén (1) Love Death & Robots (1) Lúzerek éjszakája (1) madonna (1) Magam adom (1) Maid (1) Mákháború (1) Mank (1) Marilyn Monroe (1) Martin Scorcese (1) Már megint a felfedezők (1) Matt Ruff (1) mediawave (1) Médiumközi relációk (1) Megsebezve (1) Mel Gibson (1) Menekülés a tóhoz (1) Menekülj (1) Mesék a Hurokból (1) Michael J. Martinez (1) Moskát Anita (2) moskát anita (5) Mulan (1) Mulan 2020 (1) N. Juhász Tamás (1) N. K. Jemisin (3) Nabokov (1) neal stephenson (2) Neil Gaiman (4) Németh Zoltán (2) Nicholas A. Christakis (1) Nnedi Okorafor (1) Nobel-díj (1) Obscura (1) Octavia E. Butler (3) opus (20) Örkényi Ádám (1) Oxygen (1) Ozymandias (1) Palmer Eldritch három stigmája (1) Paolo Bacigalupi (2) partitúra (1) Pásztor Anna és Pásztor Sámuel (1) Pat Cadigan (1) Percy Bysshe Shelley (1) Perfect Harmony (1) Péterfy Gergely (1) Philip K. Dick (15) Pierce Brown (2) Piranesi (1) Pókfény (1) prae (5) Prae (2) Próza Nostra (1) Quentin Tarantino (1) Quimby (1) R. F. Kuang (3) Rae Carson (1) Ragadozó madarak (1) Rammstein (1) Rango (1) Ray Bradbury (1) Ready Player Two (1) Red Hot Chili Peppers (1) rég várt (2) Repedés a térben (1) Repeszhold (1) Respect (1) Rian Johnson (1) Richard Morgan (2) Rólunk szól (1) S.W.A.T. (1) Samantha Downing (1) Sam Hargrave (1) sandman (1) Sárkányköztársaság (1) sci-fi (1) scolar live (1) Scott Westerfeld (1) Sepsi László (1) simmons (1) Simon Stålenhag (2) Spencer (1) Star Trek (1) star wars (12) Star Wars - A végső dobás (1) Star Wars Canto Bight (1) Star Wars Phasma (1) Stephen Hawking (1) Stephen King (5) Stillwater (1) Stowaway (1) Superstore (1) Susanna Clarke (1) szeminárium (33) Szerelem a hatodikon (1) szimpózium (22) szingularitás (1) SZMIT (1) T2 (1) Taika Waititi (1) Ted Chiang (1) Tenet (1) Termőtestek (1) Terra Insecta (1) The Durrells (1) The Hill Will Climb (1) The Last of Us Part II (1) The Queen’s Gambit (1) The Rookie (1) The Science of... (1) The Undoing (1) The West Wing (1) The Witness (1) This is Us (1) Thomas A. Szlezák (1) Thomas Vinterberg (1) Tízezer ajtó (1) Toby Ziegler (1) Togo (1) Tom Sweterlitsch (1) Tőrbe ejtve (1) Trhlina (1) Trónok harca (1) true detective (1) Tudástér (1) Tűz & Vér (3) Tűz és Vér (1) Ubik (1) Uncut Gems (1) Úriemberek (1) Űrlottó (1) Űropera (1) V. E. Schwab (1) Vaiana (1) Vakság (1) Végítélet (1) Vének történetei és más írások (1) világépítés (1) Világok Találkozása (1) Vírusok világa (1) vizualitás (3) Volt egyszer egy… Hollywood (1) Vörös Veréb (1) Vulcanus kalapácsa (1) Westworld (1) William Gibson (1) Yellowstone (1) Zachary Mason (1) Zack Snyder (1) Zéró csapat (1) Címkefelhő

Civilizációs küldetés - The Newsroom, s01e10

hannlec 2021.02.22. 16:01

Donna: Legyőz minket a rendszer.

Josh: Mi vagyunk a rendszer.

Donna: Ez hiba.

(Az elnök emberei, s03e12)

 

„Mind úgy tesszük fel a kérdést, hogy azt halljuk, amit szeretnénk.”

(Doktor House, s01e07)

 

Nehéz megmondani, hogy a Híradósok (The Newsroom, 2012–2014) – jóllehet Az elnök embereihez hasonlóan nem ideológiai naivitással, hanem reflektált idealizmussal tett hitet a demokratikus alapelvek és az egyetemes emberi jogok mellett, s ugyancsak Aaron Sorkin felügyelete alatt készült – miért nem vált igazán jelentős alkotássá. (Mindössze három évadot, összesen 25 részt élt meg.) Részleteiben persze elemezhető a visszafogottabb recepció. A liberális demokráciához (s annak filmes bemutatásához) való viszony általános bonyolódása mellett közrejátszhatott egy számszaki tényező is: a 2010-es évek elején minőségi sorozatok sokadalma teremtett már konkurenciát a Híradósoknak.

A magyarázatnak egyéb irányai is lehetnek. A dialógusok immár kiismerhetőek s talán kevésbé intellektuálisak voltak; a dramaturgia tempóérzéke nem mindig bizonyult kifogástalannak; a színészgárdából hiányoztak az Allison Janney-, Martin Sheen-, Richard Shiff- vagy John Spencer-kaliberű filmes személyiségek (Jeff Daniels rokonszenvet ébreszt, de nincs a képernyőt besugárzó jelenléte; Marcia Gay Harden nem volt a kezdetektől visszatérő szereplő; Thomas Sadoskit gyorsan a többiek fölé emeli sokszínű tehetsége). A csoportdinamika (avagy a színészek közti kémia) kevésbé hatott meggyőzőnek; a szerelmi mellékszálak gubancai is olykor inkább illettek szappanoperába, mint fajsúlyos sorozatba (nem szerencsés politikai drámát tinivígjáték-klisékkel vegyíteni; doktor House sem a Grace klinikán rendelt). A hazai nézők számára emellett a szinkron sem mellékes összetevő: MacKenzie McHale (Emily Mortimer) összetett lelki-szellemi karakterét sajnos a komolyan vehetetlenségig karikírozta a magyar hangja.

Mégsem állíthatjuk, hogy a közéleti morál, az állampolgári ethosz, a politikai becsület dilemmáinak összefogása a televíziós újságírás szakmai égisze alatt érdektelen művet eredményezett volna; sőt. A Híradósok nem lett korszakos alkotás, mint a The West Wing, de a maga korszakán belül maradandó minőséget képvisel. Média- és technológiatörténeti értelemben átmeneti évekről ad számot, valós időben s helyenként dokumentarista stílusban reagálva a világ és az Obama vezette USA aktuális viszonyaira. Az egyetlen sztorira fölfűzött második, majd a még kompaktabb harmadik évad (a 10 epizódos első után 9, illetve 6 résszel) dramaturgiai szempontból is az intenzitás új szintjére lép. Hitelesség és lojalitás, önismeret és megbocsátás etikai válságzónáiban mind sürgetőbb kérdésekkel kell megbirkózniuk a szereplőknek.

hiradosok.jpg

Számos jelenet és több epizód kiemelhető volna, most példaképpen az első évadzárót (s01e10) nevesítem. Ez a flashbackekből felépített rész több vonatkozásban kompozíciós mestermű. Nemcsak a lineáris történetmondást cseréli komplex narrációs rendre, de az elbeszélői szintek közt is hálózatos kapcsolatokat teremt – például azzal, hogy a zárlatban visszautal az évad nyitányára (melyet cold open, azaz főcím előtti jelenet volta is kiemelt), immár az érintett szereplő előtt is fölfedve a választ egy ott nyitva hagyott kérdésre (valóban föltartotta-e a valaki az „IT’S NOT” – „BUT IT CAN BE” instrukciókat az egyetemi vitafórumon, s ha igen, ki volt az). Az egyik szereplő újracitál egy korábbi részben már idézett verset; az Arthur-mondakör is rendre megidéződik (az ironizált öntudat hangján); egy, a Szex és New York sorozat előtt ugyancsak ironikusan tisztelgő jelenet pedig az amerikai sorozatkultúrán belül jelöl ki reflexiós irányt. E motívumokkal a történet kilép a valóságreferenciák szabta határok közül, s egymásra mutató jelek lezárhatatlan kapcsolatrendszerét tudatosítja (az értelmezést is hovatovább lezárhatatlanná téve). Másfelől nézve: az, hogy több egykorú, valós közéleti – illetve popkulturális – személyiség tűnik föl hírekben, bejátszásokban, a realitást magát írja a fikciós univerzum kulisszái közé. A kórházi gegek vagy a szerelmi helyzetkomikum mellett még élesebb tónust kapnak a lélektani, hivatáserkölcsi, politikafilozófiai dilemmák. Emlékek és hiányzó emlékek, lehallgatások és zsarolás, magánéleti dilemmák és választójogi problematika színezi a szüzsét. Különösen dermesztő látnunk, hogy a Tea Party nevű fundamentális tömörülést a sorozat már tíz évvel ezelőtt úgy írja le, ahogy ma a hasonszőrű, de számosabb és népesebb mozgalmakat jellemezhetjük óvatos riadalommal. 

Egyetlen évtized alatt az Újvilágban is új világ kezdett kibontakozni. A digitális kultúra életformákat írt át; az internet lehetőségei kitágultak, ezzel a média státusza, presztízse is megváltozott (nem véletlen talán, hogy szereplők átlagéletkora érzékelhetően alacsonyabb, mint Az elnök embereiben volt); a gazdasági világválság átfazonírozta a politikai rendszereket; a korszellem dezillúziós irányt vett. További különbség a két produkció között, hogy míg Az elnök emberei a demokraták Fehér Házában játszódott, itt a főszereplő hangsúlyosan republikánus karakter – igaz, a normalitás (avagy a felvilágosult humanizmus) zónájában nem föltétlenül mérvadóak ezek a címkék. Will McAvoy és Josiah Bartlet elvi határozottsága igen hasonló. Az a perspektívafordítás is csak optikai nüansznak tűnik, hogy míg Az elnök… a politika felől láttatta a sajtót, a Híradósokban a sajtó nyit horizontot a politikára.

A tematikus, motivikus és formális párhuzamok az eltéréseknél szembeötlőbbek. Kiemelkedő tehetségű, de traumatizált főhőst állít a fókuszba mindkét sorozat; Bartlet és McAvoy stábja is túlnő a csapatmunka szótári definícióján; egy idősebb szereplő vezetői helyét a halála után egy nála fiatalabb női munkatárs veszi át; a temetés szertartása dramatikus csúcsponttá válik; mértékkel, de akkor nagy nyomatékkal fordul a zene megerősítő esztétikumához mindkét produkció (a Híradósokból az s03e04 végi, fájdalmasan ünnepi kamarazenét emelném ki) stb. Az SM-szál (Bartlet személyes démona) és a Don Quijote-allúzió (McAvoy – saját szavával – „civilizációs küldetése”) is mintha azonos eréllyel húzódna végig a két történeten. (Pilinszky János metaforájával: mindkét narratíva mélységi vájatában ott dübörög megállíthatatlanul egy „vasgolyó”). 

Mi teszi Amerikát a világ legjobb országává? – teszi föl a kérdést a legelső részben egy másodéves egyetemista. Will McAvoy váratlanul egzaltált monológja arról, hogy miért nem Amerika a világ legjobb országa, emblematikus erővel zeng azóta is. A válasz és a szituáció parabolikus, s úgy is érthető: miért vált a liberális demokrácia mindenki közös álmából sokak rosszkedvű posztutópiájává? Ha így értelmezzük, még magával ragadóbb a főszereplő kifakadása. S a konklúzió – amit a sorozat kifejlése is támogat – aligha lehet más: a nagyságot a nagyságra törekvés lelkülete és lehetősége adja. „It’s not” – „But it can be”. (Az első évad végi kiegészítés egyszerre több i-re helyez el pontot – nem spoilerezném el.)

Nem az – de az lehet. Ezt a reményt alapozza meg és bontja ki a Híradósok, nemcsak a sajtó hivatástudatára, hanem az állampolgári erényekre is hatni kívánva. A fake news diszkurzív és a post-truth ideológiai csapdáinak megszaporodása idején különösen jólesik a tiszta beszéd – és a tiszta kétely. Pedagógiai érzékkel, ám nem bántó didaxissal szólni közügyekről, mégpedig példás esztétikai nívón: ehhez még mindig Aaron Sorkinnak van a leglenyűgözőbb tehetsége. (Halmai Tamás)

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mapopkult.blog.hu/api/trackback/id/tr516435766

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása