Tekintve, hogy magam is játszom számítógépes játékokkal (manapság már ki nem?) mindig is érdekelt, mások hogyan közelítik meg az egyes alkotásokat (legyen az fps-first person shooter vagy akár rpg-role-playing game stb.). A videojátékok manapság már szinte bármilyen platformon megtalálhatóak (konzol, pc és telefon is), vagyis könnyen elérhetőek (bár néha igen megkérik az árukat). A játékok köré a megjelenésüktől fogva rajongóbázisok alakultak ki. Mi több, egyes alkotások olyannyira elismerté váltak, hogy hasonlóképpen a filmekhez stabil franchise-ok jöttek létre (Assassin’s creed, Mass Effect, Halo stb.).
Már a legelső videojátékok között is találhatunk olyanokat, amelyek kétjátékos módot kínáltak fel (pl. az 58-as Tennis for two vagy a 72-es Pong). Nem sokkal később megjelentek az olyan játékok, amelyekben már többen tudtak megküzdeni egymással, és a civil internet megjelenésével egyre több olyan videojáték került a felhasználókhoz, amely lehetővé tette, hogy földrajzi elhelyezkedéstől függetlenül (vagyis a világhálón) játszhattak egymással vagy egymás ellen. Az online felületnek köszönhetően egyre nagyobb tömegek voltak képesek felvenni a küzdelmet. Ennek köszönhetően pedig aztán egy új sportág jött létre: az e-sport.
Ennél a pontnál eljutunk bemutatásra váró kötetünkhöz, amelyet Andrejkovics Zoltán írt Láthatatlan játék: a győztesek gondolkodásmódja az e-sportban címmel. (A könyv 2017-ben jelent meg az Agave kiadó gondozásában.) Andrejkovics olyan témaköröket jár körül, mint a felkészülés mentális oldala, a motiváció, az érzékelés vagy az érzelmeink stb. Vagyis a könyv olyan témákkal foglalkozik, melyek egy e-sportoló mentális és pszichológiai oldaláról közelítik meg az adott jelenséget. Talán pont ez az egyik gyengesége is a kötetnek, mivel a „játékos” olvasó a cím alapján azt feltételezhetné, hogy valós, megtörtént stratégiák és azok elemzése is sorra fog kerülni; így úgy vélem, hogy a szerző egy nagyon komoly fegyvertényt hagyott ki pusztán a pszichológiai oldal prezentálásával.
Ajánlom ezt a kötetet mindazoknak, akik kezdőként vagy laikusként állnak az e-sporthoz, ugyanakkor nem ajánlom azoknak, akik inkább a technikai vagy stratégiai oldalára kíváncsiak, mert akkor csalódni fognak a kötetben. (N. Juhász Tamás)