Kövess minket Facebookon is!

Friss topikok

Címkék

Adam Sandler (1) Adrian Tchaikovsky (1) agave (138) ajánló (61) Álomdalok (1) artpop (3) Assassin’s Creed Odisszea (1) Átváltozás (1) Az illusztrált ember (1) Az ír (1) Az obeliszkkapu (1) Az ötödik évszak (1) Az utolsó tréfa (1) A Kreml jelöltje (1) A láthatatlan ember (1) A megtört föld (1) A negyedik majom (1) Bábel fiai (1) bacigalupi (2) Beren és Lúthien (1) Bob Dylan (1) Bong Joon Ho (1) brandon hackett (6) Catherynne M. Valente (1) Christopher Tolkien (1) Cixin Liu (1) Csillagok háborúja (1) Dacre Stoker - J. D. Barker (1) Daniel José Older (1) Dan Simmons (1) DC (1) Delilah S. Dawson (1) Dennis Lehane (1) dick (9) Don Winslow (1) Dracul (1) Ed McDonald (3) Éjvadászok (1) Elan Mastai (1) Élősködők (1) ernest cline (2) escher (1) évértékelő (3) Ezüst Félhold Blues (1) Feleségem (1) Fiatal Írok Tábora (1) GABO SFF (5) gaga (12) Game of Thrones (1) Gáspár András (1) George R. R. Martin (4) giger (1) Gombaszögi Nyári Tábor (4) Gordon Doherty (1) Gőzkorszak. Pavane (1) graffiti (4) Guy Ritchie (1) Harley Quinn (1) Harriet (1) Helen Keen (1) Hibridek (1) hírek (8) Horgonyhely (1) Időugrás a Marson (1) In memoriam (1) Irha és bőr (2) író-olvasó (3) J. D. Barker (1) J. R. R. Tolkien (1) Jason Matthews (2) Jeff VanderMeer (4) John Le Carré (1) John le Carré (1) John Scalzi (1) Jojo Nyuszi (1) Joseph Staten (1) kaku (1) kalligram (1) Kárhozat (1) Keith Roberts (1) Ken Liu (1) Kilégzés és más novellák (1) Kim Stanley Robinson (1) koncert (1) könybemutató (1) könyvbemutató (9) Koréliai Hajsza (1) krimipályázat (1) kultúrkorzó (4) kurzweil (1) lady gaga (2) Láthatatlan bolygók (1) Leigh Whannell (1) Lenn a sivár Földön (1) Lőrinczy Judit (1) madonna (1) Martin Scorcese (1) mediawave (1) Médiumközi relációk (1) Michael J. Martinez (1) moskát anita (5) N. K. Jemisin (3) neal stephenson (2) Neil Gaiman (4) Németh Zoltán (2) Nobel-díj (1) Octavia E. Butler (3) opus (20) Paolo Bacigalupi (2) partitúra (1) Philip K. Dick (4) Pierce Brown (1) Pókfény (1) Prae (1) prae (5) Próza Nostra (1) Rae Carson (1) Ragadozó madarak (1) Ray Bradbury (1) rég várt (2) Richard Morgan (1) Samantha Downing (1) sandman (1) sci-fi (1) Scott Westerfeld (1) simmons (1) star wars (10) Star Wars - A végső dobás (1) Star Wars Canto Bight (1) Star Wars Phasma (1) Stephen Hawking (1) szeminárium (33) szimpózium (22) szingularitás (1) SZMIT (1) Taika Waititi (1) Ted Chiang (1) The Science of... (1) Tom Sweterlitsch (1) Trónok harca (1) true detective (1) Ubik (1) Uncut Gems (1) Úriemberek (1) Űropera (1) Vének történetei és más írások (1) világépítés (1) Világok Találkozása (1) vizualitás (3) Vörös Veréb (1) Zachary Mason (1) Címkefelhő

A virtuális tér képi megjelenítései (szeminárium)

greyjoy 2014.03.17. 16:30

2014. március 12-én folytatódott az MA PKK szemináriumainak sorozata. Keserű József a megnyitójában utalt arra, hogy az új félév új tematikát hozott magával – a nyári szemeszterben a kutatócsoport a popkultúra vizuális aspektusait járja körül. Első körben a virtuális terek képi megjelenítéseiről volt szó.

DSC_0002.JPG

A szeminárium Zolczer Péter előadásával kezdődött, aki a terminusok tisztázásával kezdett. Megtudtuk, mit takar a filmiparból ismert CGI terminus, mi az a motion graphics, hogyan hoznak létre 3D-s grafikákat, mi a különbség a full HD és az Ultra HD TV-k között. A jelen lévő informatikusok örömmel hallgatták Péter rendkívül precíz magyarázatát arról, hogyan alkalmaznak a programozók vektorgrafikus szoftvereket annak érdekében, hogy elkerüljék a CGI effektek „kockásodását” (ha valaki esetleg nem tudná: olyan függvényeket ágyaznak a forráskódba, ami korrigálja az értékeket). Mi, bölcsészek, eközben megértően bólogattunk. A rég nem hallott szavak – függvény, vektor – madeleine-sütemény módjára hozták vissza az általános iskolai matekórák emlékeit.

DSC_0006.JPG

Ezután Zolczer rátért a CGI használatának főbb okaira (jó képminőség viszonylag alacsony áron), majd rövid történeti áttekintést követően a CGI készítésének főbb lépéseit vázolta fel: modellezés, sculpting, rigging. A modellezés kapcsán beszélt az ún. „uncanny valley” jelenségéről. Arról a függvényről van szó, amelyik azt ábrázolja, mennyire tud egy ember kötődni egy virtuálisan létrehozott lényhez/emberhez. Megtudtuk, hogy a virtuális terek létrehozása sokszor fraktálmintázatok segítségével történik, de még így is rengeteg munka és iszonyatos számítási kapacitás kell egy-egy hollywoodi blockbuster elkészítéséhez.

DSC_0004.JPG

H. Nagy Péter előadása a számítógépes grafika és a történetmesélés összekapcsolásáról, a „Tron-paradigmáról” szólt. Ismeretes, hogy az 1982-es Tron c. film volt az első, amely szinte teljes egészében egy számítógép belsejében játszódott. H. Nagy az így kibontakozó hagyományt követte nyomon, egészen a kortárs alkotásokig (a Tron: Örökségig).

DSC_0003.JPG

A témáról szólva nem lehet megkerülni az 1999-es Mátrix c. filmet. Itt a virtuális tér mint adathalmaz jelenik meg, s összekapcsolható a fraktáldimenziókkal. H. Nagy felhívta a figyelmet a műben jelen lévő reciprocitásra: a filmben szereplő valóság (a jövő) CGI segítségével lett létrehozva, míg a mátrixban (a cybertérben) játszódó jelenetekhez dominánsan reális vizuális terek rendelődnek. E játéknak köszönhetően a virtuális tér megkülönböztethetetlen a valóságtól.

Az eXistenZ c. filmben a történet mesélése a videojáték elveinek van kitéve, s eliminálódik a valós tér és a játék terének kettőssége, felvetve a kérdést, mik a valóság jelölői. Zárásképp a technothrillerekről, valamint a végig zöld háttér előtt forgatott 300 c. filmről volt szó, melyet H. Nagy a „technokultúra emlékművének” nevezett. (HN)

 Zolczer Péter prezentációja elérhető itt:

 http://prezi.com/2dswmujoj6nu/?utm_campaign=share&utm_medium=copy&rc=ex0share

Címkék: szeminárium vizualitás virtuális tér

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://mapopkult.blog.hu/api/trackback/id/tr355866411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.