2013 egy igencsak jó év volt a sci-fi és a fantasy rajongók szempontjából, hiszen a műfaj felkapottságának köszönhetően számos remek könyv jelent meg magyarul. A kiadók törlesztettek néhány régi adósságot, de újdonságokban sem volt hiány.
13. Dmitry Glukhovsky: Metró 2034
Teljesen más, mint a Metró 2033, de tetszett a Homérosz-áthallás és ahogy azt Glukhovsky kiforgatta.
12. Brandon Hackett: Az ember könyve
A félév folyamán rengeteget beszéltünk róla, ezeket a dolgokat most nem írom le még egyszer.
11. Benedek Szabolcs: A vérgróf
Végre egy rendes vámpírregény. Szép borító, remek stílus és hangulat. A századforduló Budapestje, a „boldog békeidők” minden nosztalgiája benne van.
10. Greg Egan: Diaszpóra
A Hard SF mesterműve, bármit is jelentsen ez. Meg kell küzdeni vele, de megéri.
9. Arkagyij és Borisz Sztrugackij: Piknik az árokparton
Nem tudom, hogy sci-fi-e vagy fantasy. Mikor megalapítottuk az MA PKK-t, én a SZTALKER Kutatócsoport nevet javasoltam. Leszavaztak, de attól ez még egy remek könyv.
8. Hannu Rajaniemi: Fraktálherceg
Rajamieni az egyik legszimpatikusabb fiatal szerző. Azt mondják, zavaró a sok idegen kifejezés, de én a Diaszpóra után olvastam, és így felüdülésnek tűnt.
7. Orson Scott Card: Végjáték
Decemberben olvastam el (a film megnézése előtt) és leesett tőle az állam. Könnyed és olvasmányos, mégis hihetetlenül sokrétegű. Klasszikus.
6. Neal Stephenson: Snow Crash
Régi adósságom volt ennek a könyvnek az elolvasása és egy kicsit sem csalódtam benne. De hogyan is lehetne csalódni egy olyan könyvben, amelyben a főgonosz egy Raven nevű, érzelmileg súlyosan instabil izomhegy, aki egy olyan Harley-val közlekedik, melynek oldalkocsijában egy atomtöltet pihen békésen?
5. China Miéville: Kraken
Remek kis urban fantasy, Londonnal, világvégékkel, Cthulhu-áthallásokkal. Minden oldalra jut 10 zseniális ötlet, de a történeten még lehetett volna csiszolni. Emiatt néhol kicsit erőltetett, de így is az év egyik legjobb fantasyje. A blurb szerint jobb, mint Gaiman, de ezt nem kell elhinni.
4. Lauren Beukes: Moxyland
Beukes dél-afrikai írónő, fiatalos és „trendi”, de közben metszően éles kritikát fogalmaz meg a fennálló társadalmi viszonyokkal szemben és még jól is ír.
3. John Scalzi: Az utolsó gyarmat
Remek kis háborús sci-fi. Első ránézésre faék egyszerűségűnek tűnik, de miközben olvasod, rájössz, hogy ki van itt számítva minden. Imádom Scalzi fanyar humorát, és jó volt visszatérni John Perryhez és Jane Saganhoz.
2. Itó Projekt: </Harmónia>
Őszintén szólva ezt a könyvet csak a borítója miatt vettem meg, de aztán belelapoztam és azóta ez az egyik kedvenc könyvem. Csak szuperlatívuszokban tudok róla beszélni. Újradefiniálja a „disztópia” szó jelentését, egy nagyon megrázó és mégis emberi történet, ami még formailag is tud újat mutatni: a szöveghatárok feloldását a végletekig viszi.
1. Neil Gaiman: Óceán az út végén
Az első hely nem volt kérdéses. Gaiman egy zseni és mi szerencsések vagyunk, hogy olvashatjuk a könyveit.
(Hegedűs Norbert)